Opname Johannes Passion vierde versie uit 1749

  • Rob Meijer

    Ik ben op zoek naar een opname van de vierde versie van de Johannes Passion uit 1749. De fantastische opname van Herrewege van de tweede versie uit 1725 heb ik al in mijn bezit, maar de vierde versie kan ik maar niet vinden, terwijl die toch stevig afwijkt van de gangbare “ideale samengestelde” versie die we sinds de jaren 70 krijgen voorgeschoteld. Wie kan mij op de goede weg helpen? Bij voorbaat hartelijk dank.

    Rob Meijer

  • Paul van der Lecq

    Beste Rob Meijer,

    De enige opname van de 1749 versie die ik ken is die van het Bach Collegium Japan o.l.v. Suzuki op het labet BIS

    Paul van der Lecq

  • Han Bakker

    Nou Rob,

    Dat wordt zoeken in een hooiberg, ben ik bang.

    Voor zover ik weet is ook van versie 3 nooit een opname gemaakt, laat staan uitgebracht.

    Hiervan is ook te weinig bekend. Net zo als van de vierde versie van 1749. Dat er verschillen zijn is weten we wel.

    Maar hoe dat precies zat is minder bekend.

    Ook Christian Wolff * kan hierover geen uitsluitsel geven. Of ik lees even verkeerd.

    Ook de “Bach Werke Verzeichnis” noemt ze wel, maar geeft verder geen nadere informatie.

    Daarnaast noemt Alfred Dürr ** toch weer wel een aantal verschillen.

    Mijn vraag is: welke informatie heb je hierover.

    Groet,

    Han.

    * Christian Wolff, Johann Sebastian Bach, Erven J. Bijleveld, Utrecht, 2000

    ** Alfred Dürr, Die Johannes Passion, Bärenreiter Verlag, Kassel, 3. Auflage 1999

  • Han Bakker

    Wel Paul,

    Pas na mijn posting las ik jouw reactie.

    Dat klopt helemaal. Nooit geweten.

    Ik heb hier notabene zijn uitvoering op DVD.

    In de bijlage staat: “Diese vierte Version liegt der vorliegenden Aufname zugrunde”.

    Dus …

    Het gaat hier om de volgende DVD.

    J.S. Bach, St John Passion, Bach Collegium Japan, Masaaki Suzuki

    EuroArts INVITATION, EAN 880242503961

    De uitvoeringen van Suzuki zijn van een zeer hoog niveau. Op dit moment beluister en bekijk deze opname.

    Beslist een aanrader.

    Deze DVD is mogelijk nog verkrijgbaar bij de Klassieke Vakhandel, zoals bv Broekmans & van Poppel, Amsterdam en Utrecht

    Of bij de Evangelische boekhandels, her en der in Nederland.

    En anders kunnen ze deze vast wel bestellen onder vermelding van het genoemde EAN

    Groet,

    Han

  • Rob Meijer

    Dag Paul,

    Hartelijk dank voor je reactie! Soms blijkt dat je meer in je bezit hebt dan je denkt. Zo heb ik al tijden een verzamelbox van alle grote Bachwerken van Suzuki en laat die door mij gezochte versie daar nou in zitten, zeg?! Tientallen keren in mijn handen gehad, maar nog nooit beluisterd, laat staan nader bekeken. In ieder geval hartelijk dank voor je tip!

    Groeten,

    Rob Meijer

  • Rob Meijer

    Dag Han,

    Hartelijk dank voor je berichten! Het blijkt dat ik de gezochte opname allang in mijn bezit had in een verzamelbox van alle grote Bachwerken door Suzuki! (zie verder mijn antwoord naar Paul.) maar ik ben ook heel blij met jouw tip voor de DVD. Die zal ik zeker gaan bestellen. Dank voor alle moeite die je voor mij gedaan hebt.

    Hartelijke groeten,

    Rob Meijer