Oude video/dvd Mattheus Passion NCRV

  • Bas van den Engel

    Beste bezoekers van het Bachprikbord,

    Rond 1994 is door de BBC een uitzending van de Mattheus Passion verzorgd onder leiding van Paul Goodwin en Jonathan Miller. De uitzending is twee maal door de NCRV uitgezonden. De laatste keer rond Goede Vrijdag 2008. Van de eerste keer (rond het jaar 2000?) heb ik een video-opnamen gemaakt voor prive gebruik. In 2007 heb ik deze opname voor mijzelf overgezet op dvd’s.

    Eind 2007 zag ik een bericht in deze “prikpagina-rubriek” van iemand die vergeefs gezocht had naar een registratie van deze uitzending. Ik heb daar toen op gereageerd. Sindsdien heb ik veel reacties (verzoeken om toezending dvd’s) gehad.

    Helaas heb ik zelf de uitzending van Goede Vrijdag 2008 gemist. En dus een kans laten passeren om (met nu betere middelen) een nieuwe set dvd’s te maken. De kwaliteit van de opname die ik heb is redelijk. Het geluid van de opname is zacht, maar er zit niet al te veel ruis e.d. op. De kwaliteit van de beelden is m.i. goed

    Ik ben onder de indruk van deze uitvoering en kan me voorstellen dat er mensen zijn die graag deze uitvoering nogmaals willen bekijken. Het is voor mij duidelijk niet de bedoeling iets te “verkopen”. Ik heb ook maar een eenvoudige PC ter beschikking om dvd’s te branden. Als u denkt tevreden te zijn met een drietal dvd’s van redelijke kwaliteit, wil ik voor u een set branden.

    De handigste manier is om mij dit per email te laten weten. (Voor de ‘goede zaak’ neem ik het risico van spam maar op de koop toe).

    Adres: bas@angelssoft.nl

    Om uit de kosten te komen (Drie dvd’s, doosje, verpakking en verzendkosten) verzoek ik u dan om € 15 over te maken op (postbank)girorekening 160 99 35 t.n.v. B. van den Engel

    Vermeld als onderwerp: “dvd Mattheus Passion Goodwin/Miller”

    Vergeet niet om daarbij uw volledige (verzend)adres te vermelden.

    Met vriendelijke groet,

    Bas van den Engel

  • F.R. de Bruin

    Beste Bas van den Engel

    Meer dan 10 jaar geleden zag op de toenmalige Franse culturele TV-station “Muzzik” de BBC opname van de indrukwekkende Matthäuspassion-uitvoering van Goodwin en Miller uit 1994. Ik heb daarvan toen ook een videobandopname gemaakt, die sindsdien mede door herhaaldelijk afspelen aanmerkelijk aan kwaliteit heeft ingeboet. Twee keer heb ik vergeefs aan de BBC geschreven met de vraag of er een band of dvd-registratie van te koop was. Pas zaterdag jl zag ik bij een lezing over de Matthäuspassion in Den Haag een videocassette van de NCRV die daar te koop was voor € 70.- . Omdat ik dat bedrag niet contant bij de hand had en de kerk waar de lezing werd gehouden geen mogelijkheid tot PIN-betaling bood heb ik de cassette toen niet kunnen kopen. Gisteren stuitte ik via Google op uw/je bericht bij Startpagina. Mag ik aannemen dat uw/je aanbod voor levering van de opname op 3 DVD's nog steeds kracht is?

    Ik zal vanavond het het bedrag van € 15 nog per PC -overmaken,

    Met hartelijke groeten

    Frank de Bruin

    Anna Paulownastraat 35

    2518 BB Den Haag

    e-mail f.r.de.bruin@12move.nl

  • Kees Vreeken

    Beste Bas van den Engel,

    ook wij waren in 1994 getroffen door de bizondere en ontroerende transparante uitvoering,

    We hebben er een video-opname van over gehouden, maar niet compleet: 1uur en 53 minuten.

    Elk jaar spelen we hem af.

    Onze vraag is: heb je nog de dvd's beschikbaar met de complete uitvoering?

    Voor 15 euro?

    Graag nog even bevestigen, dan ga ik snel over tot overmaken van het bedrag!

    Met vriendelijke groet,

    Marian en Kees Vreeken

  • Kees Spaans

    Volgens mij is dit een DVD te koop bij Kruidvat.

  • F.R. de Bruin

    In het (de laatste jaren zeker vwb klassieke muziek helaas dramatisch onttakelde) winkelgedeelte voor beeld- en geluidsdragers bij de Kruidvat-drogisterijen is alleen (af en toe) de CD (geluidsopname) van deze uitvoering te koop. De opname op band die ik een paar weken geleden in de Haags Kloosterkerk zag was waarschijnlijk een particulier gemaakte copie. Op de website van de NCRV is er in ieder geval geen spoor van te ontdekken.

  • Peter van den Dongen

    De uitvoering staat inmiddels ook online en is te vinden op:

    http://bach-matthaus-passion.startpagina.nl/video/

  • Peter Bongaarts

    Beste Bas,

    Ik zag zojuist je bericht van 1 januari 2009 over de Mattheuspassie van Paul Goodwin. Een schitterende unieke vertolking. Ik heb de complete set an 18 bestanden van YouTube gedownload. De kwaliteit hiervan is heel redelijk, zowel wat betreft geluid als beeld. Die van jouw DVD of DVD's is waarschijnlijk toch nog wat beter. Die zou ik dan ook graag hebben, Laat me weten of jouw aanbod nog steeds geldt en wat op dit moment de kosten zijn. Als ze nog steeds beschikbaar zijn zal ik het bedrag graag aan je over maken. Ik ga a.s. vrijdag voor vier weken naar Frankrijk en ben daar moeilijk bereikbaar, dus misschien blijft een en ander dus even liggen; maar ik ben in ieder geval zeer geinteresseerd.

    Alvast bedankt.

    Met vriedelijke groet,

    Peter Bongaarts

  • Jan van den Berg

    Dag Peter,

    Ik heb je vraag aan Bas van den Engel van 7 juni gelezen. Ik weet niet of hijzelf ook in dit jaargetijde dit prikbord bekijkt, maar ik heb ervaren dat hij mensen die tegenwoordig nog naar een kopie van zijn dvd's vragen, doorverwijst naar mij.

    Voor de zekerheid verwijs ik je nu dus zelf maar naar mijn aanbod van 30 januari 2009, ook op dit prikbord, met als titel: “Mattheuspassie Jonathan Miller”. Daar heb ik het volgende vermeld:

    “De opname van de Mattheus-passie uit 1994 door Jonathan Miller en Paul Goodwin, die in maart 2008 door de NCRV is uitgezonden, heb ik op één dvd opgenomen, met mooi beeld en geluid. Ik ben bereid om die voor liefhebbers te kopiëren, dat is goed te doen op een dvd-recorder. Maakt u s.v.p. 6 euro over op postbankrekening 2388730 ten name van JHM van den Berg te Zevenaar, dan zal ik een kopie opsturen. Vermeld natuurlijk naam en postadres, en Mattheus-passie.”

    Dit aanbod blijft steeds geldig.

    (Als Bas er anders over denkt: laat het mij s.v.p. weten, Bas.)

    Groeten,

    Jan van den Berg

    E-mail janofmieke@versatel.nl

  • Maut Star Busmann

    Hebben julie deze DVD nog? Ik zou graag een kopie ontvangen.

    Ik vind het namelijk de mooiste uitvoering die er is, maar mijn bandopname van destijds is niet goed.Gaarne even bevestigen.

    Vriendelijke groet,

    Maut Star Busmann

  • Jan van den Berg

    Dag Maut Star Busmann,

    Ik heb je vraag aan Bas van den Engel van 9 april gelezen. Ik weet niet of hijzelf ook af en toe dit prikbord bekijkt, maar ik heb ervaren dat hij mensen die nog naar een kopie van zijn dvd's vragen, doorverwijst naar mij. (Iemand heeft aan mij op dit prikbord in een bericht van 30-11-'09 geschreven: “Via Bas den Engel heb ik begrepen dat U een dvd van deze uitvoering kunt verzorgen.”)

    Voor de zekerheid verwijs ik je nu dus zelf maar naar mijn aanbod van 30-1-'09, ook op dit prikbord, met als titel: “Mattheuspassie Jonathan Miller”. Daar heb ik het volgende vermeld:

    “De opname van de Mattheus-passie uit 1994 door Jonathan Miller en Paul Goodwin, die in maart 2008 door de NCRV is uitgezonden, heb ik op één dvd opgenomen, met mooi beeld en geluid. Ik ben bereid om die voor liefhebbers te kopiëren, dat is goed te doen op een dvd-recorder. Maakt u s.v.p. 6 euro over op postbankrekening 2388730 ten name van JHM van den Berg te Zevenaar, dan zal ik een kopie opsturen. Vermeld natuurlijk naam en postadres, en Mattheus-passie.”

    Dit aanbod blijft steeds geldig.

    (Als Bas er anders over denkt: laat het mij s.v.p. weten, Bas.)

    Groeten,

    Jan van den Berg

    E-mail janofmieke@versatel.nl