Bach-Matthaus echt 2-korig

  • loek hackmann

    Beste lezers,

    Ik ben al jaren verslingerd aan de muziek van Bach en dus ook aan de Matthaus als luisteraar, zanger en bovenal bewonderaar.

    Ik ben erg benieuwd of er in het land concert -uitvoeringen plaatsvinden die de Matthaus echt dubbelkorig durven uit te voeren op authentiek instrumentarium.

    Er zijn tot nu tot geen concerten te traceren die bijvoorbeeld een dubbel aantal solisten inzetten.(4 voor koor 1 en 4 voor koor 2)

    Men gebruikt de gebruikelijke (goedkopere) variant van: evang ,Christ en sopr, alt, ten. en bas voor de aria's, waarbij de voorgeschreven dubbelkorigheid door Bach voorgeschreven, terzijde wordt geschoven.

    Ook durft men nooit de 2 chori enigszins uit elkaar te plaatsen waardoor het effect nog groter wordt.

    Dat komt natuurlijk ook omdat er vaak met te grote ensembles gespeeld en gezongen wordt waarmee ik niets wil afdingen op hun kwaliteit of waarde.

    Is er ergens een uitvoering te beleven in de Passietijd of daarbuiten een uitvoering te beluisteren die wel aan mijn wensen tegemoetkomt(en dus ook aan die van Bach)???

    Als je iets weet dan hoor ik het natuurlijk graag! Alvast dank.

    Loek

  • ceessr

    De beste kans heb je bij de uitv. van het Concertgebouworkest met bijv. Harnancourt. Daar wordren de 2 koren echt links en rechts geplaatst en is meestal ook een dubbel aantal solisten aanwezig. Let dus op Palmzondag op.

    Gr Ceessr

  • Harenste

    Ik ga elk jaar naar de Mattheus in Oldenzaal. Hier worden de koren uit elkaar geplaatst. Daartussenin staan de solisten.

    De dirigent gaat zelfs zover om het jongenskoor achterin de (Plechelmus)kerk op het balkon te plaatsen.

    gr. Stephan

  • paula van der snel

    Hallo Loek,

    Op dit moment luister ik naar ons lunchconcert van 30 maart 1985, Da Vittoria, Engelse kerk, Begijnhof. Ik sta versteld over onze kwaliteit van destijds. Met geen van alle Valrepers heb ik nog contact, maar zodoende kwam ik wel op jouw naam omdat ik die toevallig met achternaam op het cassetbandje informatieblad had geschreven en je zo via het internet op kon sporen. Ik zou graag willen weten hoe het je verder is vergaan (toen: samenwonend, een baby, altijd zingend, werk in een grammofoonwinkel….).

    We waren met Agnes, KeesJaap, Piet, Els, Annemarie en Ernest en nog iemand wiens/wier naam met Kr begint.

    Heb je zin om ervaringen te delen?

    Hartelijke groeten,

    Paula

  • ellen

    http://www.matthauspassionbergkerk.nl/