Waar is cantate 191?

  • Henk

    Beste Bachliefhebber,

    Heb je ook steeds gedacht dat de Kruidvat-cantates compleet zijn?

    Kort geleden zag ik dat dit niet zo is. Ik las ergens iets over cantate 191 “Gloria in excelsis Deo” en ging vervolgens zoeken in de zojuist genoemde cantates.

    Tot mijn verrassing ontbrak (onder meer) BWV 191.

    Wie is zo vriendelijk me iets meer te vertellen over cantate 191 (bijv. waarom ontbreekt deze bij Pieter Jan Leusink)?

    Alvast hartelijk dank.

    Henk

  • ron

    Hallo Kees,

    In het grote naslagwerk (drie delen) van Ton Koopman over de cantates van Bach (De wereld van de Bach cantates) wordt BWV 191 niet één keer genoemd. Althans: ik heb het niet kunnen vinden.

    Het is overigens wel bekend, dat een aantal cantates van Bach aan een andere componist worden toegeschreven. Of dat met BWV 191 ook het geval is weet ik niet.

    Er ontbreken trouwens wel meer cantates in de Kruidvat-uitgave van Bach.

    O.a. BWV nrs. 15, 53, 141, 142, 160, 189 en 190.

    In het boekje van Maarten 't Hart (destijds ook uitgegeven bij het Kruidvat) staan hierover soms wel interessante zaken.

    Groet,

    ron

  • Henk Voet

    Dag Ron,

    Bedankt voor je reactie. Merkwaardig dat cantate nr 191, voorzover jij hebt kunnen nagaan, ontbreekt in het standaardwerk van Ton Koopman over de cantates. Maar misschien zegt dat niet alles en moeten we wachten tot de opnamen van Ton Koopman van de Bachcantates compleet zijn. Of is er iemand die beschikt over een andere complete uitgave van de Bachcantates en die even wil kijken of cantate 191 er ook tussen zit?

    Dat cantate 191 bestaat en van J.S. Bach is, valt te lezen bij Hans Brandts Buys op pag. 217/218. Daar wordt vermeldt dat deze cantate in 1740 ontstond en een bewerking is van een korte mis.

    Na jouw reactie ben ik op internet gaan kijken en ontdekte dat de tekst van cantate 191 gemakkelijk te vinden is: bijvoorbeeld via de speciale site over de Kruidvatcantates: www.j-s-bachtmfweb.nl/framecantate.html. Wie vervolgens kiest voor “Lijst van cantaten” of “Tekst van de cantaten” kan de tekst van cantate 191 vinden, maar het blijft onduidelijk waarom deze cantate ontbreekt bij de Kruidvat-uitgave.

    Met vriendelijke groeten,

    Henk

  • Henk Voet

    Sorry, maar ik moet mezelf corrigeren: cantate 191 is geen bewerking van "een korte mis”, maar van het Gloria uit de Hohe Messe.

    Mijn vraag is vooral: is er een uitvoering bekend van cantate 191?

    Bij de door het Kruidvat uitgebrachte cantates ontbreekt (o.a.) BWV 191.

    (Ik heb ergens gelezen dat bij Teldec en bij Haensler alle Bachcantates opgenomen zijn; is iemand in het bezit van één van deze uitgaven?)

    Henk

  • ron

    Hallo Henk,

    Cantate BWV 191 is getiteld ‘Gloria in excelsis deo’

    Er zijn minimaal twee uitvoeringen van, namelijk:

    * Op het label ‘Berlin’

    * Op het label HV/Hänssler (met Helmut Rilling als dirigent)

    Henk, sorry dat ik je de eerste keer aansprak met Kees.

    Geen idee hoe ik daar bij kom!

    Groet,

    Ron

  • Inigo

    Hallo Henk,

    deze kantate heeft Helmut Rilling inderdaad opgenomen en staat op deel 16 van zijn complete opname samen met BWV 1 en BWV 61. (Erg mooi).

    BWV 191 bestaat overigens uit drie delen: een koor (praktisch ongewijzigd uit de Hohe Messe overgenomen), een duet waarbij Bach het duet ‘Domine Deus’ uit de Hohe Messe van een nieuwe tekst heeft voorzien, en een slotkoor waarbij hij vrijwel hetzelfde deed met het koor ‘Cum Sancto Spiritu’ uit de Hohe Messe.

    Eea is ook te vinden in het uitstekende standaardwerk over Bachs kantaten van Alfred Dürr.

    Wanneer je een opname van de Hohe Messe hebt lijkt mij een opname van deze kantate dus geen eerste levensbehoefte.

    Groet, Inigo

  • Henk Voet

    Beste Inigo,

    Hartelijk dank voor je speurwerk en je uitvoerige reactie. Ik weet nu voldoende van cantate 191; de cantate zelf willen beluisteren heeft nu inderdaad geen prioriteit meer voor mij.

    Bedankt ook voor je verwijzing naar literatuur over de cantates.

    Met vriendelijke groet,

    Henk

  • Henk Voet

    Beste Ron,

    Bedankt voor je sympathieke reactie. Zoals je ziet ben je niet de enige die op zoek gegaan is naar cantate 191.

    Toch blijft het merkwaardig dat deze cantate - met een aantal andere - ontbreekt bij de Kruidvat-uitgave.

    Groeten.

    Henk

  • Peter

    Kantate 191 komt op het laatse deel (20) van de complete cantates door Koopman.