Katholiek of niet

  • Connie

    Aan alle bachliefhebbers,

    Mijn man en ik hadden zojuist tijdens het eten een discussie over voor wie Bach schreef. Ik denk voor iets katholieks, bijvoorbeeld de paus, mijn man denkt dat hij Luthers was en voor de Lutherse kerk schreef. Wie heeft er gelijk? Zijn hier nog echte kenners of is het sowieso een amateurvraagje?

  • Arno van Wijk

    Aangezien Bach opgegroeid is in een Lutherse omgeving, zijn hele leven gewerkt heeft in de Lutherse Kerk en daarvan ook altijd lid is geweest, bewijst volgens mij dat hij zijn muziek geschreven heeft voor de Lutherse erediensten.

    Aan het (Calvinistische) hof in Köthen, waar Bach een aantal jaren gewerkt heeft, heeft hij zich nooit thuisgevoeld en is ook altijd Luthers gebleven.

    Dat Bach ook muziek heeft geschreven met Latijnse teksten(bijv. de Lutherse (!) missen, de Hohe Messe en het Magnificat) is te verklaren dat in die tijd het Latijn in de Lutherse Kerk nog steeds een plaats had, met name in de “vaste” onderdelen van de liturgie.

  • Ad Hameete

    Over de vraag waar Bach theologisch gezien stond en voor wie hij muziek schreef:

    zie het boek BACH, EEN DIE DE WEG WIJST van Van der LindenArno van Wijk schreef:

    >

    > Aangezien Bach opgegroeid is in een Lutherse omgeving, zijn

    > hele leven gewerkt heeft in de Lutherse Kerk en daarvan ook

    > altijd lid is geweest, bewijst volgens mij dat hij zijn

    > muziek geschreven heeft voor de Lutherse erediensten.

    > Aan het (Calvinistische) hof in Köthen, waar Bach een aantal

    > jaren gewerkt heeft, heeft hij zich nooit thuisgevoeld en is

    > ook altijd Luthers gebleven.

    > Dat Bach ook muziek heeft geschreven met Latijnse

    > teksten(bijv. de Lutherse (!) missen, de Hohe Messe en het

    > Magnificat) is te verklaren dat in die tijd het Latijn in de

    > Lutherse Kerk nog steeds een plaats had, met name in de

    > “vaste” onderdelen van de liturgie.

  • C.M.Bos

    De vaste onderdelen in de liturgie waren in die tijd al vertaald in het Duits. De reden dat Bach muziek in het Latijn schreef is, dat hij het financieel niet zo breed had en deze werken kon verkopen aan de Katholieke Kerk in Leipzig.

  • tamara

    Bach was Luthers en schreef voor de Lutherse kerk. Niet katholiek dus.