Kruidvat-cantates

  • jaapo

    Ik ben al lang in het bezit van de complete Bach van het Kruidvat. Ik geniet er steeds weer van. Er zijn mindere dingen in deze serie, maar de cantates vind ik heel goed, hoewel door velen verguisd. Waar vind ik recensies? En wat vinden de lezers?

  • Jaap

    Kijk even hier:

    http://home.wanadoo.nl/jdpt

    Jaap

  • jaapo

    Een vreemd adres! Die site doet het dan ook niet, althans niet nu.

  • rudi

    Ik vind ze over het algemeen erg slecht…sorry. Vaak erg plat, weinig subtiel, weinig gezongen maar meer geschreeuwd, veel haastwerk. Ik heb ze gelukkig van Ton Koopman en dat is wel een wereld van verschil

  • jaapo

    Het is allemaal persoonlijk. Prijs-kwaliteit-verhouding is ook belangrijk. Er is veel broodnijd in het wereldje. Graag een visie over het gehele Kruidvat-Bach-pakket.

    Er zijn onderdelen matig, maar ook heel goede: Suites, passionen. Ook wel goede kritieken op de cantates. Maar de goenoemde site werkt niet.

  • jaapo

    Helaas weinig reacties. Zoals al gezegd: er is veel broodnijd in het wereldje. De cantates van het Holland Boys Choir zijn veel goedkoper en inderdaad snel op de markt gebracht. Toch lang niet slecht en dat zijn velen met me eens. Het begeleidend orkest speelt goed, helder, doorzichtig. De tempi zijn bedaard, wat ten goede komt aan de nuances. De solisten zijn misschien niet eerste rangs, maar goed en het koor heeft een mooie authentieke Bach-sound.

    En dan de wereldlijke cantates oudere opnamen met andere solisten en orkest. Maar wel klasse! Daarmee niks ten kwade van andere uitvoeringen. Reageren we nog eens?

  • rudi

    Bedaarde tempi komen ten goede van de nuances… Ik zou zeggen…integendeel

  • Han Bakker

    Hoewel niets dan lof voor dit project is mij bij de cantates wel het volgende opgevallen

    Bij de het laatst verschenen cd's, bv volume 20 en 21 (cd 138-147), wordt dezelfde zangstem en/of instrument vertolkt door meerdere personen in dezelfde cantate.

    Een willekeurig voorbeeld: BWV76: de altpartij door Sytse Bwalda en door Jan Zwerver. De tenorpartij door Martinus Leusink en door Knut Schoch.

    Twee organisten komen ook voor. Zelfs vier verschillende hoornspelers ben ik, meen ik, wel tegengekomen.

    Het lijkt erop dat aan het eind er zoveel haast was om de zaak af te ronden dat op geplande opnamedagen eerst werd gekeken wie er toevallig beschikbaar was.

    Er werd dan van een cantate een deel opgenomen. Op een andere dag een ander deel van die cantate en dan deels met andere solisten die dan net aanwezig waren. En later werd dit aan elkaar geplakt,

    Bij de eerste opnamen, cd 29-38 komt dit niet of nauwelijks voor.

    Natuurlijk, ook bij Ton Koopman zal een opname wel eens meerdere dagen kunnen vragen. Maar dan andere solisten, nou nee.

    Destijds heb ik een volledige database rond de Bach-Kruidvat-cd's gemaakt. En daardoor is me dit opgevallen.

  • janfuga

    ik vind die cantates óók top uitgevoerd, zowel zangers als koor als instrumentalisten

  • Brouwer

    Ik kreeg de kriudvat-cantates ooit cadeau.

    Er zijn ongetwijfeld mooie passages bij. Ik heb geprobeerd een selectie te maken.

    Het gros is echter beneden de middelmaat en als er vals gezongen wordt, gaat dat door merg en been.

    Lang geleden reeds degradeerde ik de stapel tot vuilvat-cantates.

    Helaas!