vraag Mattheus met Chailly

  • c.wils

    Weet iemand of er ooit een opname is gemaakt van de Mattheus Passion o.l.v.de dirigent Ricardo Chailly?

    Zou U dat mij willen laten weten als het zo is?

    Dank,

    C.Wils

  • R. van Riezen

    Hallo,

    Voor zover ik weet zijn er inderdaad geen volledige opnames met Chailly. Er is wel een boek + cd van de Matthäus-Passion ('100 jaar passietraditie van het concertgebouworkest') geschreven door Christian Martin Schmidt. Op de cd staan volgens mij wel opnames met Chailly. De uitvoering met het Concertgebouworkest is misschien wel door de desbetreffende tv-zender opgenomen en zou weer herhaald kunnen worden, maar daarvoor is veel geduld nodig. Meer weet ik helaas ook niet.

    Groet,

    R. van Riezen

  • ShostaV

    Dag onbekende,

    Ja, er is wel degelijk een uitvoering van de Matthäus Passion met het Concertgebouw Orkest onder Chailly geweest.

    Deze uitvoering is omstreeks het jaar 2000 (of 1999 of 2001, weet ik niet meer precies) op een zondagmiddag op TV uitgezonden in de tijd rond Pasen.

    Ik heb daar destijds (toevallig) een video tape van gemaakt.

    Het was een buitengewoon mooie uitvoering, met als solisten :

    Christoph Prégardien - Tenor (Evangelist)

    Detlef Roth - Bas (Christus)

    Lynne Dawson - Sopraan

    Petra Lang - Mezzo sopraan

    Kemmeth Tarver - Tenor (div. aria's)

    Peter Mattei - Bas (div. aria's)

    Geert Smits - Bas ( Judas, Pilatus etc.)

    Vooral de zanger Peter Mattei was werkelijk een openbaring (de mooiste uitvoering van “Komm süsses Kreuz” die ik ooit heb gehoord, wat een schitterende solist), maar ook de tenor Tarver, de evangelist en de sopraan en mezzo sopraan waren werkelijk prachtig! En de overige solisten anderen deden daar eigenlijk nauwelijks voor onder.

    Hoe je nu nog aan deze opname kunt komen weet ik helaas niet.

    Ik heb nooit meer iets daarover gezien of gehoord.

    Vriendelijke groet, Shosta

    c.wils schreef:

    >

    > Weet iemand of er ooit een opname is gemaakt van de Mattheus

    > Passion o.l.v.de dirigent Ricardo Chailly?

    > Zou U dat mij willen laten weten als het zo is?

    > Dank,

    > C.Wils

  • C. Kerckhoff

    Misschien een wat late reactie: ik heb deze uitviering opgenomen op tape. Helaas mis ik de eerste maten. Maar verder een indrukwekkende uitvoering: Chailly heeft de tekst goed gelezen!

  • quadruphor

    Als de bezitters van de video van Chailly's Matthaus tegen uiteraard betaling willen kopieren, dan houd ik mij van harte aanbevolen ! Ben zeer benieuwd naar deze uitvoering.

  • Jan Hakkoer

    Ja,

    Binnenkort te bestellen via nrclux.nl

  • Ferry

    Die is niet met het KCO maar met het Gewandhausorchester.

  • Tjeerd

    Beste allemaal,

    Loopt deze discussie nog? Ik heb zojuist deze uitzending gedigitaliseerd (alleen deel 2). Mocht er interesse zijn, dan verneem ik het graag.

    Tjeerd

  • Laurens

    Beste Tjeerd,

    Ik heb zeker interesse, ben je van plan ook deel I te digitaliseren?

    Laurens